Menu

Dzień bezpiecznego Internetu

  • logo

Dzień bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Jego głównym celem jest propagowanie odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci, dbanie o cyfrowe bezpieczeństwo, unikanie potencjalnych zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.

W naszej szkole od wielu lat DBI staje się okazja do przybliżenia problematyki bezpieczeństwa on-line. To także czas, który wykorzystujemy na promocję pozytywnego wykorzystania Internetu. Inicjatorką  szkolnych obchodów DBI jest nauczycielka informatyki p. Małgorzata Woźniak. Corocznie kilku nauczycieli także włącza się aktywnie w tę akcję.

W tym roku 5 luty został wybrany na dzień ogólnopolskich inicjatyw dotyczących cyfrowego bezpieczeństwa. Z racji terminu ferii zimowych, w naszej szkole kampanię promującą odpowiedzialne korzystanie z sieci zainicjowaliśmy 11 lutego 2019 by przez cały tydzień działać pod  hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Obyło się wiele różnorodnych oddziaływań na młodszych, starszych i najstarszych uczniów oraz ich rodziców.

Jedną z form aktywności przybliżająca młodzież szkolną ku bezpiecznemu Internetowi był eduroom. Do zajęć polegających na znalezienie odpowiedzi poprzez rozwiązanie kolejnych zadań - zagadek, nauczycielka Małgorzata Woźniak zaprosiła swoich podopiecznych z  klas VII i VIII. Uczniowie poszukiwali skradzionej tożsamości portalu, który sprzyja edukacji na temat czyhających w Internecie zagrożeń. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, dostali mapy udostępnione w formie cyfrowej, które zawierały opis działań. Do zadań uczniowie wykorzystywali tablety lub własne smartfony (ważnym bowiem elementem zajęć było pokazanie roli tych urządzeń w procesie edukacji).  Uczniowie mogli otworzyć mapę na telefonach lub tabletach odczytując QR kod. Za każde kolejne, dobrze rozwiązane zadanie, drużyna dostawała podpowiedź prowadząca do rozwikłania zagadki. Finalnie każdej z grup udało się ustalić nazwę portalu, któremu skradziono tożsamość. Okazało się, że był to Dyżurnet. Wspólnie odwiedziliśmy ten portal dowiadując się, że Dyżurnet.pl to zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działający jako punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie.  Zgodnie z presłanie tego rocznego DBI uczniowie działali razem na rzecz bezpieczeństwa w Internecie. Dzwonek kończący lekcję „uwolnił” nas z eduroomu.

  • Eduroom_klasa_zagadek_Bezpieczny_Internet

Uczniowie klas V i VI po zapoznaniu się z materiałem edukacyjnym zawierającym informacje  na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z sieci dostali zadanie filmowe. Zostali podzielani na grupy, których zadaniem było zrealizowanie filmu „Bezpiecznie w Internecie”. W każdej z drużyn wyłoniły się zespoły odpowiedzialne za scenariusz, scenografię, nagranie i oczywiście była tez ekipa aktorska. Młodzi filmowca nagrywali filmy korzystając z tabletów i smartfonów. Ta  grupa także udowodniła, że wie jak wykorzystać urządzenia mobilne do celów edukacyjnych.  Nakręcony materiał filmowy został zmontowany na kolejnych zajęciach i może teraz służyć jako, źródło wiedzy o bezpiecznym Internecie.

  • Prezentacja_Bezpieczne_i_Odpowiedzialne_korzystanie_z_Internetu

Z kolei czwartoklasiści uczestniczyli w panelu dyskusyjnym, dzieląc się tym co już wiedzą na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Następnie obejrzeli film „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z sieci” który powstał  w czasie realizacji ogólnopolskiego projektu eTwinning, w którym uczestniczyli uczniowie również z naszej szkoły. Uczniowie klas czwartych, korzystając z nowoczesnych metod nauczania na platformie e-learning,  ukończyli kurs on - line „Lekcja bezpieczeństwa”.  Każdy kto ukończył kurs, otrzymał dyplom świadczący o zdobyciu wiedzy z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu.

Uczniowie mogli także przenieść się  do Intrlandii – krainy pełnej przygód, w której mogli poznać w praktyce podstawowe zasady bezpiecznego udziału w społeczności internetowej.

  • Kurs_on-line_Bezpiecznie_w_Internecie

W klasach trzecich do edukacji o bezpieczeństwie w Internecie zaangażowane zostały jedne z ulubionych robotów edukacyjnych – niebieskie Dosh’e. Najmłodsi uczniowie Małgorzaty Woźniak, obejrzeli film prezentujący zagadnienia bezpieczeństwa on-line. Wspólnie utworzyliśmy kodeks, którego należy przestrzegać będąc w sieci. Uczniowie ilustrowali wybrana zasadę netykiety, w ten sposób powstał ilustrowany zbiór zasad, o  których nie można zapominać korzystając z internetu.  Następnie uczniowie prezentowali te zasady robotom.. Dash, który podąż za głosem,  kierował się w stronę dziecka, które opowiadało jaką regułę  netykiety zaprezentowało na swoim obrazku.

Dzieci z przejęciem mówiły czego należy unikać będąc w sieci i co robić, żeby być tam bezpiecznym.

  • Klasa3a_przygotowuje_kodeks_bezpiecznego_inernauty
  • Klasa3a_pracuje_ z_robotem_Dash
  • Ilustrowany_ kodeks_internauty_klasa3B i robot Dash
  • Klasa3C_przedstawia_robotowi_obrazki_ilustrujace_zasady _bezpieczeństwa_w _Internecie

Działania związane z DBI zostały skierowane także do dorosłej społeczności. Dla rodziców został utworzony kącik wiedzy zawierający informacje jak chronić dziecko w Internecie oraz jak  zabezpieczyć  siebie będąc on-line. Rodzice mogli przeczytać informacje na tablicy zawierające  treści dla nich, były tam także ulotki, które mogli zabrać ze sobą.

Kadra pedagogiczna została wzbogacona w wiedzę z zakresu  korzystanie z publicznego Hotspota. Była tu garść informacji na temat metod najczęściej wykorzystywanych do cyberprzestępstw za pomocą sieci WiFi oraz podstawowe zasady korzystania z sieci WiFi.

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest co roku bowiem zawsze warto przypominać, to co już wiem i wzbogacać naszą wiedzę o nowe treści. Internet rozwija się dynamicznie, co również niesie wciąż nowe zagrożenia.

DBI jest raz w roku, ale o bezpieczeństwie w sieci  musimy pamiętać każdego dnia, tak jak każdego dnia trzeba pamiętać, że: nic w sieci nie ginie, raz pozostawiony ślad w sieci pozostaje tam na zawsze.

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Chmura tagów