Zdalne lekcje plastyki również mogą być ciekawe i owocne w kreatywne prace uczniów.
Przez ostatni miesiąc uczniowie klas szóstych poznawali tajniki perspektywy. Dowiedzieli się m.in., że próby przedstawiania perspektywy podejmowali już nasi prehistoryczni przodkowie, którzy malowali ją na skałach. Ich naskalne malowidła przedstawiały perspektywę rzędową. Jednym zaś z najbardziej znanych i powszechnie stosowanych sposobów sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie jest odkryta w renesansie perspektywa zbieżna, zwana też: linearną. Podstawy naukowe wykreślania tej perspektywy po raz pierwszy sformułował Filippo Brunelleschi, który zaprojektował płytki perspektywiczne.
Przygoda z perspektywą nie zakończyła się tylko na wiedzy teoretycznej. Wręcz przeciwnie. Uczniowie mieli również kilkakrotnie okazję wypróbowania swoich sił i opierając się na zdobytej podczas lekcji wiedzy komponowali wybrane rodzaje perspektywy.
Pierwszą pracą jaką wykonali szóstoklasiści była praca inspirowana obrazem polskiego malarza, przedstawiciela prymitywizmu- Nikifora Krynickiego pt. „Przedstawienie”. Inspirując się obrazem uczniowie mieli narysować wieżowiec zgodnie z zasadami komponowania perspektywy pasowej oraz kulisowej.
Drugą pracą była praca przedstawiająca „Miasto z lotu ptaka” skomponowana zgodnie z zasadami tworzenia perspektywy żabiej. Zadaniem uczniów było narysowanie za kursem obrazkowym miasta, wycięcie go, a następnie przyklejenie do wcześniej przygotowanego podłoża.
Kolejną, ostatnią już pracą jaką wykonali szóstoklasiści była praca pt. „Rozrzucone owoce”. Tym razem uczniowie mieli za zadanie przygotować tło w perspektywie powietrznej. Owoce zaś miały być ułożone zgodnie z zasadami tworzenia perspektywy barwnej.
Dziękuję za barwne i kreatywne prace oraz wkład włożony w ich wykonanie.
Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć.
M. Sokołowska