Zajęcia logopedyczne
„Prawidłowy rozwój językowy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa -
dzięki językowi można bowiem porządkować otaczający świat,
nauczać zasad obowiązujących w społeczeństwie.”
prof. Jagoda Cieszyńska
Drodzy Rodzice!
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was – Drodzy Rodzice.
Zakres działań logopedy w naszej szkole.
· Przeprowadzanie przesiewowego badania logopedycznego na terenie placówki.
· Prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej w formie zajęć logopedycznych.
· Prowadzenie indywidualnych konsultacji z wychowawcami, z rodzicami, udzielanie porad.
· Przygotowywanie pomocy logopedycznych.
Cele terapii logopedycznej.
Główne cele terapii logopedycznej obejmują:
· usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
· usprawnienie toru oddechowego i fonacyjnego,
· korekcję wad wymowy,
· rozwijanie kompetencji językowych i słownictwa,
· wspomaganie komunikacji, w tym poprzez alternatywne sposoby porozumiewania się.
Ostateczne cele są zawsze indywidualnie dostosowane do pacjenta i jego specyficznych trudności, takich jak opóźnienia w rozwoju mowy, jąkanie czy afazja.
Formy realizacji.
1. Ćwiczenia uprawniające motorykę narządów mowy: języka, warg, podniebienia miękkiego;
2. Kształtowanie słuchu fonematycznego z każdym dzieckiem;
3. Ćwiczenia pogłębionego oddechu;
4. Ćwiczenia fonacyjne;
5. Opracowanie układów artykulacyjnych właściwych dla danego szeregu głosek;
6. Opracowywanie wymowy struktur językowych:
· wywoływanie głosek w izolacji,
· wywoływanie głosek w sylabach,
· wywoływanie i utrwalanie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie wyrazów,
· utrwalanie głosek w wyrażeniach,
· utrwalanie głosek w zdaniach,
· utrwalanie głosek w opowiadaniach, zabawach, grach dydaktycznych a także w mowie spontanicznej.
7. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;
8. Kształtowanie sytemu gramatycznego;
9. Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej, wzrokowej, oraz orientacji przestrzennej;
10. Stymulowanie językowego rozwoju dzieci poprzez ćwiczenia i zabawy utrwalające czytanie i pisanie.